Huis aan huis bladen hebben grootste bereik

Bestuur

Bestuur  |  20 oktober 2022

Goed nieuws voor de buurtkranten!


Er is een nieuw onderzoek gepubliceerd wat laat zien hoe belangrijk het huis-aan-huisblad is voor de lokale nieuwsvoorziening voor de consument. Wat wij al weten maar fijn is om bevestigd te krijgen. Onderstaand persbericht is gedeeld op de social media van Rodi Media en is deze week terug te vinden in de kranten.

Het onderzoek ‘De staat van de lokale nieuws- en informatievoorziening 2022’ is gepresenteerd door het Commissariaat voor de Media en huis-aan-huisbladen komen naar voren met het hoogste bereik. Daarna volgen de publieke omroepen en de regionale dagbladen.

Belangrijkste informatiebron
Overall worden de huis-aan-huisbladen gezien als de belangrijkste informatiebron. En, niet onbelangrijk, de huis-aan-huisbladen bereiken bijvoorbeeld ook de minder in het gemeentenieuws geïnteresseerde burger. Het onderzoek is uitgevoerd onder 10.343 respondenten en is hiermee representatief voor heel Nederland 16+. Het betreft een consumentenonderzoek en dat is uniek. Bij de uitreiking waren tevens journalistieke organisaties SVDJ (stimuleringsfonds voor de journalistiek) en NNP (Nederlandse Nieuwsblad Pers) aanwezig.

Opvallende resultaten
Nederlanders zijn geïnteresseerd in lokaal nieuws. 46 procent geeft aan buitengewoon of erg geïnteresseerd te zijn in wat er in de gemeente zoal speelt. Nog eens 43 procent is enigszins geïnteresseerd. Als men één informatiebron moet kiezen die men als de meest belangrijke bron van lokaal nieuws beschouwt, dan kiest men met 25 procent het meest voor het huis-aan-huisblad.

Het gaat op dit moment goed met de lokale informatievoorziening, ten minste als we de burger zelf aan het woord laten. Nederlanders zijn geïnteresseerd in wat in hun gemeente gebeurt, maken gebruik van het diverse aanbod aan informatie en zijn daarmee ook tevreden. Het huis-aan-huisblad is het medium dat op papier door de brievenbus valt en wekelijks meer mensen met lokale informatie verzorgt dan elk ander medium. Het huis-aan-huisblad bereikt op papier zelfs de minder geïnteresseerde burger.

0 reacties

?

Als u nog geen wachtwoord heeft of uw wachtwoord bent vergeten, kunt u dit veld leeg laten. U ontvangt dan een e-mail waarmee u kan inloggen.